Technikai SEO és hatékony Traffic Botok?
Napjainkra a Google már többet jelent egy egyszerű keresőmotornál. Sokkal inkább egy hatalmas statisztikai adatbázissá nőtte ki magát. Természetesen a nagyobb mennyiségű adatgyűjtés és azoknak elemzése egyre kifinomultabb algoritmusok létrejöttét eredményezte. A régen bevált linképítési módszerek és azoknak hatékonysága erősen átértékelődött. A keresési szokások és a látogatóknak nyújtott böngészési élmény nagyobb szerepet tölt be a weboldalak minőségének kiértékelésében és ezzel együtt a találati lista felépítésében.
Google működése a kezdetektől napjainkig
A SERP (Search Engine Result Page) helyezés régebben a Markov-lánc átdolgozása nyomán alakult ki, melynek osztályozási rendszerét PageRank néven ismerhette mindenki. Azonban ez a megoldás a relevanciát kizárólag a weboldalak egymásra való hivatkozásával számolta ki. Az alapvető logika arra épült, hogy ha egy weboldalra N darab link mutat, akkor amennyiben az a weboldal máshova linkel, a link erőssége az N darab link alapján dől el. Ez összességében egy igen bonyolult gráfrendszert alkot végül. A legtöbb esetben 3D-ben szokták oszlopokkal ábrázolni az eredményt, ahol az egyes oszlopok a weboldalak és az oszlopok magassága adja meg a PageRank értéket, melynek értékét (magasságát) alapvetően az oszlopra mutató vektorok mennyisége és súlya határozza meg. A rendszert folyamatosan frissítették, ahogy a GoogleBot fejlődött és egyre több információt volt képes feldolgozni a weboldalakból egyre jobban tudta tematizálni és értelmezni a weboldalak tartalmát.
Aztán ~2010 körül a Google egy komolyabb átdolgozást jelentett be, melynek keretében a linkek mellett egyre fontosabbá vált a valós tartalom és a weboldal önálló működése. Ebben az időszakban kezdődött el azon szabályok bevezetése, hogy a betöltési idő, a szerkezet felépítése (HTML struktúra) legalább annyira fontos, mint az, hogy az adott weboldalra hányan linkelnek.
Azonban a fejlődés itt nem állt meg és minthogy a 2010-es évek a közösségi média előretörésének aranykorának számít, ez mindenre hatással volt. A Google kiemelten elkezdte figyelni a szokásokat, melynek alapvető logikája „Ha másnak érdekes, akkor neked is az lehet…” – ennek értelmében, ha egy weboldalon valaki sok időt tölt el aktívan, azt a Google úgy értelmezi, hogy a tartalom ami a weboldalon található releváns, hiszen aktívan időt csak akkor tölt el egy látogató a weboldalon, továbbá nem lép vissza új keresést indítani, ha meg is találja ott amit keres és ez talán minden eddigi szempontnál fontosabb, mivel az emberi reakcióknál szinte semmi nem írja le jobban egy weboldal relevanciáját.
Ennek tükrében az új rendszerben, három tényező befolyásolja egy weboldal besorolását és pozícióját:
- Linképítés – ami tehát továbbra is fontos, hiszen a weboldal népszerűségét befolyásolja egy részről, hogy hány helyről lehet elérni, mindemellett a linkeken keresztül átfolyó forgalom továbbra is fontos tényező. Viszont itt fontos megjegyezni, hogy a linképítés forgalomnövekedés hiányában egy pillanatnyi hypeot fog csak eredményezni (értsd úgy, hogy A/B tesztelni fogja a Google a relevanciáját), ezért van szükség a folyamatos linképítésre, azonban, ha ez az arány nagyon romlik, tehát jelentős számú linkre sem javul a forgalom, akkor a képviselt linkerő romlani fog és a linképítés a találati listára gyakorolt hatása gyengülni fog. A linkelő weboldal és a linkelt weboldal egymásra is hatással van. Magyarán a link akkor értékes igazán, ha onnan potenciális forgalom is származik. továbbá a linkelő weboldalon a mi látogatóink számára is releváns a tartalom. Ennek hiánya volt az egyik fő oka az úgynevezett linkfarmok elértéktelenedésének. Ezek a listaoldalak önmagukban nem képviseltek értéket, amik összhangban lettek volna a linkelt weboldalak tartalmával és miután a Google új keresési metódusai már nem tereltek ide megfelelő számú organikus forgalmat az átkattintások száma is erőteljesen csökkent. Mivel a Google a weboldalak teljes relevanciáját is alapul veszi már a linkerő átadásnál, így a népszerű úgynevezett PR cikkes weboldalaknak is leáldozott, melyeknek sosem volt egy egységes irányvonala, csak következetlen cikkek sora, kifelé mutató linkekkel. A hibásan felépített linképítési stratégia által is lehet nőni fog egy időre akár az organikus forgalmunk, viszont ha a látogatók számára nem releváns a tartalmunk, ahogyan a Google elsőre feltételezte volna a linkelő weboldalak tartalma alapján, ez a versenyelőny meg fog szűnni idővel.
- Weboldal minősége – ahogy már említésre került, a betöltési idő, a tartalmi felépítés, a struktúra hibátlansága mind-mind olyan szempontok, amiket a GoogeBot figyel, amikor egy weboldalt vizsgál, hiszen például a lassú, vagy rosszul formázott weboldal rossz User Experience-t szül, ami semmilyen szempontból nem jó.
- Közösségi értékelés – és ugye itt a következő tényező, ami kifejezetten a felhasználók valós élménye alapján jön ki, mondhatnánk, hogy Real User Experience alapján értékeli a weboldalt, mely egy teljesen objektív véleményt ad a weboldalról.
Alapvetően tehát ennek a 3 tényezőnek megfelelően alakul egy weboldal osztályozása jelenleg. Ebből a legtöbb SEO szakember az első tényezőt szokta priorizálni, hiszen azt lehet a legkönnyebben a weboldal módosítása nélkül manipulálni. A második tényező esetében tartalmi felépítést szokták korrektúrázni a legtöbben, de a betöltési idő és szerkezeti felépítmény javításához már a webfejlesztőre is szükség szokott lenni, aki vagy elérhető és meg is csinálja, vagy nem (ez a jellemzőbb), így ez kérdéses pont. Azonban a harmadik tényezővel szinte senki nem tud mit kezdeni, de kifejezetten nincs is rá bevált metodika, hogy azt, hogy lehetne javítani.
Tehát a forgalom és a látogatók szokásai komolyabb tényezők lehetnek, mint a linképítés?
Ha jól közelítjük meg a kérdést, akkor igen. Az ite.hu SEO-val foglalkozó szakmai blogján bemutatott Visitorgen több esettanulmánnyal is igazolta, hogy szolgáltatásuknak köszönhetően olyan szimulált forgalmat generáltak az általuk kezelt weboldalakra, melynek pozitív hatásai voltak a weboldalak helyezéseire. Ennek a szimulált forgalomnak az időhosszát és intenzitását aszerint beállítva, ami nem túl elrugaszkodott és szignifikánsan feljavítja a CTR, visszafordulási arány és munkamenet idő statisztikai mutatók átlagát. Erre egy elég precíz szabályrendszert dolgoztak ki, mely a legtöbb esetben több kulcsszó esetén is tartós helyezésjavulást eredményezett. A 4 hónapos tesztidőszakot megelőzően, 3 hónapja nem voltak ezeken a weboldalakon sem új tartalom, sem tervezett linképítés, tehát az eredmények ténylegesen betudhatóak a teszt során elvégzett folyamatoknak.
A tanulmány részleteiről olvasd el az ite.hu cikket is, illetve a Visitorgen technikai bemutatóját és esettanulmányait. A technikai SEO-nak egyre nagyobb szerepe lesz a jövőben, hogy sikeresen üzemeltethessünk weboldalakat.
Leírásaink azon kezdő és haladó programozóknak nyújtanak segítséget, akik már minimális szinten foglalkoztak weboldalkészítéssel. Ha szeretnél jobban elmélyülni a témában, vagy elsajátítani alapokat, még tovább fejlődni, akkor nézz körbe tanfolyam kínálatunkban, ahol a kezdőtől a profi szintig nyújtunk képzéseket a számodra.