Reális visszafordulási arány mérése a Google Analytics-ben
Gondolom már te is elgondolkodtál azon, hogy a "jó" látogatottsággal rendelkező weboldaladnak, hogyan lehet magas a visszafordulási aránya. A Google számos módon vizsgálja a weboldalunkra érkező látogatók szokásait. A visszafordulási arány, más néven "Bounce rate" egy olyan mérőszám, ami megmutatja a látogatások azon százalékát, amikor a látogató egyetlen oldal megtekintése után elhagyja a weboldalt és visszatér a Google találati listájára.
Ez a szám azonban sokszor nem pontos, maga a mérőkód működési elve miatt. A mérőkód alapvetően a weboldalon bekövetkezett események között eltelt időt képes mérni. Ilyen esemény, amikor átkattintunk például egy másik aloldalra a weboldalon belül. Tehát, ha a látogató egyetlen oldalt tekint meg a weboldalunkon és nem böngészi azt tovább, mert mondjuk egy egyoldalas landing oldalról van szó, vagy a megtalált cikk elegendő információt adott számára és ezután kilép az oldalról, azt a mérőkód úgy tekinti, hogy nem is töltött időt a weboldalon. Holott ez ugye ebben a formában nem helytálló.
Mit lehet akkor tenni?
A problémát már sokan felismerték és a Google is lépett az ügyben. Az általuk javasolt megoldás az, hogy bizonyos időközönként generáljunk egy eseményt a Google mérőkódjának. Ezzel azt érjük el, hogy a mérőkód bizonyos időszakonként megvizsgálja, hogy a látogató még mindig a weboldalon tartózkodik-e vagy sem. A példámban ez az idő most 10 másodperc, de ez szabadon változtatható. Minél kisebb az intervallum annál pontosabb a mintavételezés, de ezzel egy időben arra késztetjük a böngészőt, hogy ezt a kódot időzítve mindig futassa. Célszerű olyan időintervallumot meghatározni, ami biztosan nem fogja lassítani, vagy zavarni a weboldal működését.
JavaScript
<script type="text/javascript">
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXXXX-X']);
_gaq.push(['_trackPageview']);
setTimeout("_gaq.push(['_trackEvent', 'bounce', 'read'])",10000);
(function() {
var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>
A példában bemutatott kódban a "UA-XXXXXXX-X" paramétert kell csak átírni a saját felhasználó fiókunk azonosító számára és már működik is. Innentől kezdve pontosabb adatokat láthatunk a Google Analytics fiókunkban. Egyes vélemények szerint a pontosabb mérések jobban segítenek a weboldalunk kiértékelésében, ezáltal javulhatnak a helyezéseink is a találati listákon. Ha a visszafordulási arány ezt követően sem fog csökkenni, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy a weboldal felépítése és tartalma mennyire megfelelő a látogatók számára.
Leírásaink azon kezdő és haladó programozóknak nyújtanak segítséget, akik már minimális szinten foglalkoztak weboldalkészítéssel. Ha szeretnél jobban elmélyülni a témában, vagy elsajátítani alapokat, még tovább fejlődni, akkor nézz körbe tanfolyam kínálatunkban, ahol a kezdőtől a profi szintig nyújtunk képzéseket a számodra.