On-Page SEO: Egy tökéletesen optimalizált oldal anatómiája
Mikor a belső keresőoptimalizálás kerül szóba, minduntalan a meta elemek és a kulcsszósűrűség körül folyik a vita. Ideje tovább lépni.
Ha gyakorlati stratégiára van szükség, akkor a következő lista nagy segítséget jelent a nagyobb forgalom elérése érdekében.
1. Használjunk keresőbarát URL struktúrát
Ideális esetben az oldalaink URL-je rövid és kulcsszavas. El kell kerülni a csúnya URL struktúrákat, mint például a honlapcime.hu/p=123 és a túl hosszúakat is, mint a honlapcime.hu/belso-keresoptimalizalas-minden-amit-szeretnel-tudni-az-onsite-seorol.
A Google hivatalosan is kijelentette, hogy az URL struktúra első 3-5 szava rendelkezik legnagyobb jelentőséggel a keresőoptimalizálásban.
Brian Dean véleménye:
Általános vélemény, hogy a kulcsszavas URL-ek egyre kisebb jelentőséggel bírnak, ugyanis a Google egyre tökéletesebbek térképezi fel a relevanciát. Ennek ellenére a találati listán a mai napig félkövér betűvel jelöli a keresett kulcsszavakat az URL-ben is:
Ez egyértelművé teszi, hogy a kulcsszavas URL a mai napig őriz valamekkora jelentőséget. A kizárólagos URL kulcsszó tesztek azt mutatják, hogy a jelentősége alacsony, de kimutatható.
2. Kezdjük a Title elemet a kulcsszavakkal!
A Title tag az egyik legfontosabb elem a belső keresőoptimalizálásban, ezért oda kell figyelnünk, hogyan helyezzük el benne a kulcsszavakat.
Általános esetben a keresőbotok annál nagyobb jelentőséget tulajdonítanak egy-egy kulcsszónak, az minél inkább a Title elején helyezkedik el.
Brian Dean véleménye:
Nem muszáj minden esetben kulcsszóval indítanunk, de amennyiben egy kulcsszóra optimalizálni szeretnénk, azt érdemes az elején vagy az első részben elhelyezni.
3. Nyűgözzük le a látogatót a multimédia eszközeivel!
Nem a szöveg az egyetlen dolog, amivel tartalmat közölhetünk a honlapunkon. Használjunk megnyerő képeket, videókat, ábrákat és infografikákat; ezek mind hatékonyan növelik a webhelyen töltött időt, illetve csökkentik a visszafordulási arányt. Ez a két tényező pedig kritikus hatással van a keresési eredményeinkre.
Brian Dean véleménye:
Valószínűleg mindannyian észrevettük már, hogy az igényes blogokban, portálokon és híroldalakon is sok kép, ábra és képernyőmentés kap helyet. Úgy gondoljuk, hogy ezek a képi tartalmak jobbá és élvezhetőbbé teszik az írásokat.
Ennek van egy közvetlen SEO előnye is: a multimédiás tartalmak sokat javítanak a felhasználói élményen és a felhasználói statisztikákon, amelyeknek a Google már igen nagy jelentőséget tulajdonít. Ráadásul ez növeli a tartalom értékét, ami azt jelenti, hogy az emberek nagyobb valószínűséggel hivatkoznak rá.
4. Használjunk kimenő linkeket!
A forgalom növelésének egy nagyon egyszerű módja a kimenő linkek használata. A magyarázat abban rejlik, hogy a hivatkozott oldalak segítik megfejteni a Google számára az oldalunk relevanciáját. Ez is fontos információt jelent a Google számára.
Brian Dean véleménye:
Nagyon sok helyen hivatkozások nélküli tartalmakat látunk. Általános esetben akár 2-4 külső hivatkozás is kívánatos lehet egy 1000 szavas írásban. Ez az ökölszabály a legtöbb honlapon.
Nem szabad megfeledkezni a külső hivatkozások fontosságáról. Éljünk a lehetőséggel minden esetben, ha ezzel a hitelességünket növelhetjük!
5. Használjunk kulcsszavakat az első 100 szóban!
A kulcsszavaknak meg kell jelenniük a cikk első 100-150 szava között.
Brian Dean véleménye:
Megoszlanak a vélemények, hogy a kulcsszavak elhelyezése természetes-e a szöveges tartalom első bekezdéseiben.
Egy csomó olyan példát hozhatnánk fel, ahol a tekervényes bevezetőt követően csak alapos lemaradással követik a lényegi kulcsszavas és releváns tartalmak. Ennek ellenére az első szegmensben elhelyezett kulcsszavak a mai napig ajánlottak, ezzel is segíthetjük a Google-t a relevancia megértésében.
6. Használjuk a H1-et rendeltetésszerűen!
A H1 elem a forráskódban elhelyezkedő főcímet jelöli. A legtöbb tartalomkezelő rendszer (mint például a WordPress) alapértelmezetten elhelyezi a bejegyzés címét a H1 tagok közé, noha ezt minden sablon esetében ellenőrizni kell. Ellenőrizni kell a forráskódot, hogy oda kerül-e a tartalmi főcím, ahová kerülnie kell.
Brian Dean véleménye:
A H1 tagok ellenőrzése azért is fontos, mert számos sablon a betűméret növelésére használja a H1 (vagy H2, H3...) tagokat.
Érdemes ellenőrizni, hogy egyetlen egy H1 elem szerepel-e az adott oldalon. Illetve arra is figyelmet érdemes fordítani, hogy a tartalmi főcím tartalmazza a legfőbb kulcsszót vagy kulcsszavakat.
7. Figyeljünk a betöltődési sebességre!
A Google egyértelműen jelezte, hogy az oldalak betöltődési sebessége jelentőséggel bír a keresőoptimalizálásban. A betöltődési sebességén a fájlok szinkronizálásával, a képek veszteségmentes tömörítésével vagy egy gyorsabb tárhelyszolgáltatás használatával is javíthatunk.
Érdemes meggyőződni róla, hogy a betöltődési idő nem több a lélektani határnak számító 4 másodpercnél. A MunchWeb szerint a látogatók 75 százaléka soha nem tér vissza, ha ennél lassabb a betöltődés.
A betöltődési idő ellenőrzésének egyszerű és hasznos eszköze a GTMetrix.com:
Brian Dean véleménye:
A különböző tömörítési eljárások és a tartalomkezelő rendszerek esetében használható tömörítő bővítmények hasznosak, de a legjobb amit tehetünk, hogy minőségi tárhelyszolgáltatást választunk. Az olcsó szolgáltatók esetében rendszerint gond van a sebességgel.
Egy jól megválasztott váltás akár azt is eredményezheti, hogy egy korábban 6 másodperc alatt betöltődő oldal 2 másodperc alatt megjelenik. Ez egy kiváló SEO stratégia, ami kiváló megtérülést jelent.
8. Bővítsük ki a Title tagokat!
Adjunk különböző kifejezéseket a címeinkhez, mint például a következő szavak: legjobb, rendelés, vásárlás, olcsó, minőségi, stb. Ezek a szavak olyan longtail kifejezéseket eredményeznek, amelyek hatékonyan részt vehetnek az organikus forgalom növelésében.
Brian Dean véleménye:
Ez egy hasznos és nagyszerű trükk, amivel a leghatékonyabb longtail kifejezések lehetőségeit is kiaknázhatjuk.
Figyeljünk meg profik által optimalizált oldalakat! Látni fogjuk, hogy a címválasztás mennyire kreatív és hasznos; a kulcsszó összetételek számos verziója felépíthető ilyen módon.
9. Használjuk a közösségi média megosztás gombjait!
A közösségi média nem játszik közvetlen szerepet a keresőoptimalizálásban, viszont a közösségi megosztások hasznos forgalmat és előkelő látogatói statisztikákat eredményeznek, ami közvetve a Google számára is pozitív jelnek minősül. Minél több a megosztás, annál több az interakció és annál több látogatói statisztika gyűlik össze. Ne szégyelljük használni ezeket a gombokat a tartalmaink felett, mellett vagy alatt!
A BrightEdge tanulmánya bebizonyította, hogy a megfelelően alkalmazott megosztás gombok akár 700 százalékkal is növelik a megosztások számát.
Brian Dean véleménye:
A szociális jelek egyelőre nem játszanak komolyabb szerepet a Google rangsorolásban, viszont a Facebook, Google Plus és Twitter gombok közvetett és közvetlen előnnyel is bírnak a látogatottság növelésében.
10. Írjunk hosszú tartalmakat!
A SERPIQ.com tanulmánya rámutat arra, hogy a hosszabb szöveges tartalmak hatékonyabbak a keresőoptimalizálás segítésében. A tanulmány az első oldali helyezéseket vizsgálta:
A vizsgálat azt mutatja, hogy a legalább 2000 szavas írások hatékonyabban segítik a keresőoptimalizálást a versenyképes keresőkifejezések versenyében.
Brian Dean véleménye:
Általános szabály, hogy minden egyes írás legyen legalább 1000 szavas hasznos tartalom.
A hosszú írások segítenek a jobb helyezés elérésében a célzott kulcsszavak esetében, illetve a longtail forgalom növelésében is.
11. Csökkentsük a visszafordulási arányt!
A visszafordulási arány – amikor a látogató interakció nélkül elhagyja a honlapot – a Google számára információval szolgál a webhely minőségéről. Magától értetődik, hogy a nagy visszafordulási arány gyengébb minőséget jelent, a kisebb visszafordulási arány pedig hasznos és érdemesebb tartalmakat.
Brian Dean véleménye:
A visszafordulási arány százalékos kimutatása nem feltétlenül áll szoros összefüggésben a felhasználói élménnyel, de hozzávetőleges következtetéseket levonhatunk általa. Számos egyszerű praktika segíti a visszafordulási arány csökkentését, illetve a webhelyen töltött idő növelését; ilyen megoldás például a hajtáson felüli szöveges tartalmakban, illetve a szövegkörnyezet első részében elhelyezett kattintható hivatkozás.
Amikor a látogató első alkalommal téved egy honlapra, hajlamos barangolni a tartalmak között ahelyett, hogy jobban elmélyülne az írásokban. Ez csökkenti a visszafordulási arányt, ha megadjuk ennek lehetőségét a látogatóinknak.
12. Használjuk a szinonimákat!
A szinonimák alapján a Google képes hatékonyan felfedni egy-egy írás relevanciáját, illetve képet kap az írás minőségéről is.
A 10. pontban kifejtettük a hosszú tartalmak előnyeit; tanulmány, illetve grafikon bizonyítja, hogy a hosszú tartalmak mennyivel hatékonyabbak a keresőoptimalizálásban. Ezzel együtt a hosszú szöveges tartalmak arra is lehetőséget biztosítanak, hogy természetes módon alkalmazzuk bennük a különböző szinonimákat.
Ha kicsit fel szeretnénk térképezni a szinonimák sorát, használjuk a Google kapcsolódó kereséseit. Ezeket sikeresen használhatjuk a saját cikkeinkben:
Ami még nagyon fontos
A belső keresőoptimalizálás rendelkezik még néhány kiemelten fontos szemponttal, amelyekről mindenképpen beszélni kell néhány szóban.
Minőségi tartalom
A tartalom minősége a legfontosabb szempont, ami alapjaiban határozza meg a honlapunk sikerét. Annak ellenére, hogy a Google képtelen közvetlenül megállapítani egy tartalom minőségét, különböző módszerek alkalmazásával nagyrészt pontos képet fest a tartalmak minőségi mutatóiról. Ezek például:
- a visszatérő látogatók aránya,
- a könyvjelzők használata,
- a webhelyen töltött idő,
- a visszafordulási arány, stb.
Ez egy újabb érv a terjedelmes és kidolgozott tartalmak mellett. Azok biztosan hasznunkra válnak.
Tartózkodási idő
A visszafordulási arány önmagában nem szolgál elegendő információval egy tartalom „érdekességét” illetően, ezért hasznos a tartózkodási idő figyelembevétele is.
Különbséget teszünk rövid és hosszú „kattintás” között. Ennek hosszát alapvetően az határozza meg, hogy a keresőt használó felhasználó meddig marad az oldalon, mielőtt a „vissza” gombra kattintana.
Ha valaki azonnal a böngésző „vissza” gombjára kattint, az egy negatív jelzés a honlap, illetve a találatminőségére vonatkozóan. Ezért olyan tartalmakat kell készíteni, ami leköti a látogatók figyelmét, vonzóak és vizuálisan is kellően igényesek. Ezek hatékonyan segítik a Dwell Time növelését.
Ebben az esetben, még ha a látogató vissza is lép a találati listára, legalább egy hosszú kattintást gyűjtünk be az azonnali visszafordulás helyett. Ez egyértelmű jelzés a Google számára is, hogy a tartalom adott valamilyen értéket a látogatónak, míg ott járt.
Belső linkek
A belső linkek használata fontos a látogatói élmény, illetve a használhatóság növelése érdekében. Ha jól kivitelezett példát szeretnénk látni, nézzük meg a Wikipédia oldalait! Ők igazán hatékonyan és bátran használják a belső linkelés lehetőségeit:
Nyilvánvaló, hogy az oldalankénti 50-100 belső linket egy kis halnak nem tolerálná a Google. Amit szabad a Wikipédiának, azt nem szabad nekünk... Ezért egy sokkal biztonságosabb és mérsékeltebb megoldás javasolt; használjunk oldalanként 2-5 belső linket!
H2 és H3 tartalmi alcímek
Nem csodafegyver, de nem is szabad elmenni mellette. A H1 tartalmi főcím használatáról sokat beszélünk, de az alsóbb szintek alkalmazása már a legtöbb esetben elmarad. Ez hiba. Használjuk a kulcsszavakat a második és harmadik szintű címekben is! Sőt, az ilyen jellegű tördelés nem csak a keresőoptimalizálást, hanem a tördelést és a tipográfiát is segíti.
Képek optimalizálása
A keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek gyakran azt vallják, hogy a képtalálatoknak nincs különösebb jelentősége a keresőoptimalizálásban, hiszen magas visszafordulási arányt és alacsony konverziót eredményeznek. Ennek ellenére sok honlap esetében nem engedhetjük meg magunknak, hogy lemondjunk a látogatók egy részéről.
Tehát a képek optimalizálása is fontos, ez rendszerint egy-egy meghatározott kulcsszó használatával történik. Érdemes már a fájl nevét is úgy megválasztani, hogy az tartalmazza az adott kulcsszót, illetve érdemes használni az „alt” attribútumot is.
A képek optimalizálása mellett szól az is, hogy a célzott seo újabb jelet szolgáltat a Google-nak a tartalom relevanciáját és minőségét illetően, ez pedig segít az organikus találati listán. Amikor a Google ilyen képekkel és alt attribútumokkal találkozik; kék papucs, sárga papucs, pöttyös papucs, akkor a Google számára egyértelművé válik, hogy az oldal a papucsokról szól.
Ez a bejegyzés Brian Dean munkássága nyomán készült el.
Leírásaink azon kezdő és haladó programozóknak nyújtanak segítséget, akik már minimális szinten foglalkoztak weboldalkészítéssel. Ha szeretnél jobban elmélyülni a témában, vagy elsajátítani alapokat, még tovább fejlődni, akkor nézz körbe tanfolyam kínálatunkban, ahol a kezdőtől a profi szintig nyújtunk képzéseket a számodra.